Przedstawiony poniżej konspekt zajęcia przeznaczony jest dla dzieci sześcoletnich, które pragnę w czasie zajecia zaangażować do aktywnej pracy indywidualnej i zespołowej.
Konspekt zajęcia
- Grupa- 6-latki
- Temat: Legenda o smoku i Krakusie.
- Cel ogólny:
- wzbudzanie zainteresowań tekstem
- doskonalenie zdolności kojarzenia
- Cele operacyjne:
- dzieci znają legendę
- czytają napisy
- kojarzą fakty
- ćwiczą spostrzegawczość
- słuchają uważnie
- tworzą pracę zbiorową
- zginają papier, przyklejają
- Formy pracy: z całą grupą, zespołowa
- Metody: oglądowa – ilustracje, teatrzyk, słowna, czynna- zadań stawianych dzieciom
- Pomoce: kukiełki, kółka z napisem: TAK, NIE dla każdego dziecka, koc, napisy, zielone kartki, ilustracje, szary papier, gazety, klej.
- Przebieg zajęcia.
- Nauczycielka zaprasza dzieci w "podróż" do Krakowa, miasta o którym mowa była na wcześniejszych zajęciach. Proponuje aby dzieci poznały dziś legendę, która nierozerwalnie łączy się z tym miastem.
- Obejrzenie przez dzieci przedstawienia kukiełkowego wg opowiadania Stefanii Szuchowej pt. "Legenda o smoku i Krakusie".
- Zadanie: prawda, fałsz.
Nauczycielka rozdaje każdemu dziecku po dwa kółka z napisami TAK, NIE. Nauczycielka czyta kolejno zdania, zadaniem dzieci jest podniesienie do góry tego kółka, które stanowi odpowiedź. Gdy zdanie jest prawdziwe unoszą kółko z napisem TAK, gdy fałszywe kółko z napisem NIE. Zdanie wiążą się z legendą:
- Rycerz Waligóra pokonał smoka.
- Smok mieszkał w jamie pod zamkiem.
- Smok połknął barana wypchanego siarką.
- Zamek wawelski znajduje się w Gdyni.
- Smok wypił dużo wody z rzeki i pękł.
- Praca w zespołach.
Dzieci losują numerki od 1 do 4, dzielą się w ten sposób na cztery zespoły. Nauczycielka rozkłada przed każdym zespołem dużą zieloną kartkę i wręcza napisy. Dzieci odczytują wszystkie napisy, a na kartce zostawiają jedynie te, które wiążą się z legendą o smoku. Napisy: las, smok, Wawel, rycerz, nici, kanarek, baran, rower, lustro, krasnoludek, siarka, obraz.
- Zabawa ruchowa "Kto jest smokiem".
Dzieci biegają po sali, na hasło HOP wszystkie kładą się na dywan i zamykają oczy. Nauczycielka przykrywa w tym czasie jedno z dzieci, pozostałe muszą odgadnąć kto jest smokiem schowanym w jamie. Zabawę powtarzamy trzykrotnie.
- Układanie zdań.
Nauczycielka odsłania kolejno trzy napisy. Zadaniem dzieci jest ułożenie zdania z podanym wyrazem- Wawel, Wisła, Krakus.
- Praca zbiorowa- Smok wawelski.
Nauczycielka wyjaśnia, że będziemy wykonywać z gazet i papieru postać dużego smoka. Na wstępie dzieci wykorzystują pocięte zielone koła, zginają je na pół i przyklejają na szarym papierze wypełniając głowę, brzuch i nogi smoka. Następnie zwijają gazety w ciasne rurki, wyginają tworząc grzbiet ogona i przyklejają kolejno na papierze. Gotową pracę zawieszają w sali. ul> Anna Bonalska |